20.11.08

Maailma vanast ja uuest loost

Mitu nädalat tagasi olin bukkmarkinud Jacob von Uexkülli pika ja sisuka artikli Maailm vajab uut lugu. Vahepeal on meediast tulvanud üha uusi sõnumeid, et "vana lugu" hakkab end ammendama. USA suured autotootjad on pankroti veerel ja nuruvad valitsuselt toetust. Meie oma rahvuslikku lennukompaniid ähvardab pankrot. Majanduskasv on muutunud languseks mitte vaid Eestis, aga ka näiteks Saksamaal. Töötute arv kasvab hirmutava kiirusega, kõikjal on teoksil koondamine ja tootmise kärpimine. George Soros (78) nendib, et tegu on tema eluaja suurima kriisiga, mis pole veel õieti pangandusest reaalmajandusse jõudnudki.

Õigupoolest saavad suured läbimurded toimuda vaid kriiside kaudu. Paremat, õiglasemat, loodusest ja inimestest hoolivat maailma ei ole ka võimalik rajada praegu valitsevale vulgaarmaterialistlikule filosoofiale ja turufundamentalistliku kapitalismi ideoloogiale. Vanad, jäigad ja tagurlikud struktuurid peavadki lagunema, et asemele saaks tekkida midagi uut ja arenenumat. Seega võiks praegusest Suurest Majanduskriisist rääkida ka kui suurest võimalusest maailma parandamiseks, tehtud vigade heastamiseks. Uexkülli viidatud Uue Loo visandamiseks ja jõustamiseks. Selle uue loo "seemned" on tänases ühiskonnas juba olemas.

2 kommentaari:

kass27 ütles ...

Eks me kõik peame hakkama otsima lohutust millestki ja kelleltki. Koriluse taassaabumine on paganama nukker tulevikupilt :(

webxan ütles ...

Eks ma ehk loen toda ükskülli kunagi teine kord. Kui maailma parandama hakata, siis võiks alustada kultuuriidiotismist. Või vähemasti leplikumast suhtumisest teiste kommetesse.

Pean "teiste" all silmas ka üksikisikut. Mul on suva, kui inimsööjad ümber lõkke kargavad ja ilmaisalt vihma nuiavad. Mind jätab ka külmaks, kui terved riigid ehitatakse üles tänu usule (Vatikan). Aga mul ajab sita keema, kui kõike seda paska mulle pidevalt pähe määritakse.

Mulle võib teha iga päev kingitusi! Mulle aga ei meeldi, kui kingitusi tehakse jõulude, jaanide, sünnipäevade või ma ei tea mille veel puhul. Õnne võib mulle ka PIDEVALT soovida, mitte vaid mingi õnnestumise või ebaõnne puhul. Ma ei saa aru, mis eriline õnn see on, kui minu sünnitamisest on uus aasta surmale lähemale tiksunud. Ma ei saa aru, mis peaks see minu asi olema, kui Lauri jalanumber on 38. Ta on ka pisikeste jalgadega väga tubli tantsupoiss ja hea näitleja. Ma ei saa aru, miks peab meediast pidevalt voolama koleteateid ja kõmu, selmet inimestesse positivismi ja meelerahu süstida.

Igatahes kui rääkida maailma muutmisest, tuleks meil igaühel alustada iseenda ja oma suhtumise muutmistega.